Inwoners beginnen actie voor spoorlijn langs Huizen, Laren en Eemnes

Stichtse lijn

Stichtse lijn

Regio.

Op Facebook is een burgerinitiatief gestart voor een lightrailverbinding van Almere via Huizen, Laren en Eemnes naar Utrecht.

Initiatiefnemer Ellen Mendelts wijst erop, dat er bij de start van Almere al plannen werden gemaakt voor een spoorlijntje dat de vijf plaatsen met elkaar verbindt. ,,Er is langs de A27 een strook grond voor vrijgehouden. Maar de plannen zijn in de bureaulade verdwenen en de laatste tien jaar ondergesneeuwd door de HOV”, stelt de Blaricums. ,,Huizen is een van de grootste gemeenten van Nederland zonder een treinstation. Ik vind het heel vreemd dat een spoorlijn niet meer op de politieke kaart staat, zeker gezien de groei van de Blaricummermeent, en de plannen voor Almere Oosterwold en Lelystad Airport.”

Het burgerinitiatief kan volgens haar rekenen op flinke bijval. In anderhalve week tijd hebben op Facebook meer dan vijfhonderd mensen interesse getoond. ,,Mensen reageren heel enthousiast. Er komen veel reacties binnen, en mensen delen de berichten massaal binnen hun eigen netwerk. Je moet bedenken dat heel veel mensen er ook dagelijks last van hebben. Als je met de trein vanuit Almere naar Utrecht of Amersfoort gaat maak je een flinke omweg via Weesp en Hilversum. Dat kan veel sneller als je via Huizen een spoorlijn aanlegt. Daarmee ontsluit je niet alleen het Gooi, maar leg je ook een verbinding aan tussen een aantal grote plaatsen in de regio: Almere, Huizen, Utrecht en Amersfoort.”

Bovendien ontlast je daarmee zowel de snelweg als het bestaande spoor, benadrukt Mendelts. ,,Het spoor tussen Weesp en Hilversum is heel druk. Een deel van dat treinverkeer kan via Huizen lopen, waardoor je het spoor bij Naarden-Bussum enorm kunt ontlasten.” Het OV vanuit Almere en Huizen richting Hilversum is volgens Mendelts beperkt tot een busverbinding die verre van ideaal is. ,,De bus staat vaak in de file of rijdt langzaam op de vluchtstrook. Dat kan beter, sneller en groener. Met een trein of een lightrail.”

Mendelts stelt dat het belangrijk is om groot te denken. ,,Dat zie je nu met de HOV, dat is alleen bedacht voor de verbindingen binnen het Gooi. Maar als je vanuit Almere en Huizen naar Amersfoort of Utrecht reist schiet je er weinig mee op. Je kunt een enorme slag slaan voor de hele regio als je hier een lightrail of een trein laat lopen. Dat maakt zowel het Gooi als Almere ook veel aantrekkelijker voor bedrijven. We zien nu dat bedrijven naar Amsterdam trekken, die trend kun je met beter OV stoppen of zelfs omkeren.”

De Blaricumse wijst erop, dat in 2002 een studie is verricht naar een rechtstreekse spoorwegverbinding van Almere via het Gooi naar Utrecht, de Stichtse Lijn. ,,In de rijksstructuurvisie die uiteindelijk over de groei van Almere is vastgesteld is de Stichtse Lijn niet meer opgenomen, maar dat betekent niet dat de Stichtse lijn definitief van tafel is. In de ontwikkeling is een ruimtelijk een reservering gemaakt voor de Stichtse Lijn. Dat betekent dat de mogelijkheid van een Stichtse Lijn in de toekomst wordt opengehouden op een dusdanige manier dat de ruimtelijke ontwikkeling van de stad dat niet in de weg staat.”

Mendelts: ,,Wij willen dat de politiek de HOV bus definitief opzij schuift en een spoorlijn gaat aanleggen. Met stations in Huizen-Blaricum en Laren-Eemnes. En aansluiting op het bestaande spoor van Hilversum naar Utrecht”.

Bron: De Gooi- en Eemlander


Meer nieuws

Regio Verkeer